icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Nieuws · 09 januari 2018

ProRail publiceert eindrapportage Proeftuin Niet-Actief Beveiligde Overwegen

Voor de proeftuin van ProRail heeft VRS Railway Industry haar 2 NABO oplossingen gepresenteerd.

NABO

Nederland telt nog zo’n zeshonderd Niet Actief Beveiligde Overgangen (NABO’s). Ze bevinden zich vooral in het landelijke gebied, op de openbare weg of op niet-openbare terreinen. Bij de laatste categorie gaat het bijvoorbeeld om boerenland, landgoederen, havens, industrie- en bedrijventerreinen.

 

ProRail heeft aan verschillende marktpartijen de vraag gesteld om een oplossing te bieden om de huidige Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) veiliger te maken. Afgelopen jaar heeft VRS Railway Industry meegedaan met twee innovatieve oplossingen voor onbewaakte overwegen. Deze zijn in de Proeftuin gepresenteerd.

 

VRS heeft een interactieve waarschuwingsinstallatie ontwikkeld. De weggebruiker wordt met de interactieve waarschuwingsinstallatie (IWI) direct op verschillende manieren aangesproken. De IWI is dag en nacht goed waarneembaar voor zowel mensen met en zonder visuele of auditieve beperkingen. De energievoorziening is gebaseerd op zonne-energie waardoor de waarschuwingsinstallatie autonoom kan draaien. Voor de zekerheid is het systeem ook aan te sluiten op het elektriciteitsnet.

 

NABO ALCO

Ook hebben wij onze Autonome Low Cost Overweginstallatie (ALCO) met het uiterlijk en gedrag van reguliere Automatische Halve Overwegbomen (AHOB) gepresenteerd. Het gebruik van zowel autonome energievoorziening als treindetectie maakt dit een kostenefficiënte oplossing. Hoge integratiekosten en spooraanpassingen ter plaatse worden namelijk vermeden. De betrouwbaarheid van het overwegsysteem is ook gelijk vanwege het gebruik van een bewezen techniek voor treindetectie. Dit werkt door middel van rail-gecertificeerde Safety Integrity Level (SIL) 4 assentellers (apparaat voor de detectie van treinen) en een noodstroomvoorziening. Die assentellers worden nu ook al gebruikt in het spoor, maar in andere toepassingen.

 

De oplossingen laten zien dat alerteren tot veiliger gedrag kan leiden. Wanneer weggebruikers ruim van tevoren zien dat ze een overweg naderen, verhoogt dat de alertheid.

 

In de wereld van het spoor zijn met name veiligheid en betrouwbaarheid cruciaal. VRS Railway Industry levert op beide terreinen een belangrijke bijdrage. We ontwikkelen en leveren wereldwijd producten en systemen voor de railinfrastructuur en ook met deze NABO oplossingen hopen we de veiligheid op en om het spoor te vergroten.